Aktualności

Jubileusz 25-lecia ESP Bosch
Jubileusz 25-lecia ESP Bosch

25 lat układu ESP® firmy Bosch
- przełom w zakresie bezpieczeństwa jazdy.

System ESP - elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy.

Analitycy wypadków w firmie Bosch szacują, że:

  • w samej Unii Europejskiej od momentu pojawienia się na wyposażeniu samochodów osobowych uratował około 15.000 istnień ludzkich, a także zapobiegł prawie 500.000 wypadków z obrażeniami ciała;
  • na całym świecie 82% wszystkich nowych samochodów osobowych jest wyposażonych w ochronę przed poślizgiem; w 2017 r. liczba ta wynosiła 64% - progres jest więc znaczący.

„Stworzenie ESP® było kamieniem milowym na drodze do naszej WIZJI ZERO, polegającej na wyeliminowaniu śmiertelnych ofiar wypadków komunikacyjnych” - Harald Kröger, członek zarządu Bosch

Koniec z wpadaniem w poślizg!

Kiedyś nagłe manewry na mokrej drodze często oznaczały wypadek samochodowy, obrażenia, a nawet ofiary śmiertelne. 25 lat temu opracowano innowacyjne rozwiązanie, które wspomogło kierowców – elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP®. Po raz pierwszy został on wprowadzony przez firmy Bosch i Daimler-Benz w pojazdach Klasy S w 1995 r. Od ćwierć wieku ESP® utrzymuje samochody bezpiecznie na torze jazdy, także w przypadku krytycznych manewrów. Wraz z pasami bezpieczeństwa i poduszką powietrzną układ ESP® jest jednym z najważniejszych elementów ratujących życie w pojeździe! Trudno wyobrazić sobie nowoczesne samochody bez nich.

 „ESP® jest znakomitym przykładem tego, co rozumiemy przez nasze motto TECHNOLOGIA BLIŻEJ NAS.” - Harald Kröger, członek zarządu Bosch

Ten elektroniczny układ stabilizuje tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmuje kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR.

Przez te lata Bosch stale modernizował swój układ przeciwpoślizgowy i do tej pory wyprodukował ponad 250.000.000 układów. ESP® może zapobiec nawet 80% wszystkich wypadków wywołanych poślizgiem. Łączy funkcje układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) oraz układu zapobiegającego ślizganiu się kół napędowych podczas ruszania (ASR), ale może znacznie więcej, a mianowicie wykrywa wpadanie pojazdu w poślizg i aktywnie temu przeciwdziała. ESP® stabilizuje tor jazdy szczegónie w przypadku mokrej lub oblodzonej jezdni, podczas omijania nieoczekiwanych przeszkód (np. zwierząt na drodze), a także podczas zbyt szybkiego wjeżdżania w zakręt.

Bosch ESP test 1995 r.

Układ przeciwpoślizgowy, wykorzystując informacje o dynamice pojazdu, wykrywa, czy samochód porusza się w kierunku zamierzonym przez kierowcę. Jeśli istnieje rozbieżność, ESP® rozpoczyna zożony proces interwencji. Kąt skrętu i kierunek jazdy są porównywane ze sobą za pomocą inteligentnych czujników 25 razy na sekundę. Jeśli wystąpią odchylenia, układ ESP® ogranicza moment obrotowy silnika i przyhamamowuje poszczególne koła. W ten sposób układ pomaga kierowcy zapobiegać zarzuceniu tyłu pojazdu lub poślizgowi. Tak eliminuje wiele wypadków.

Testy i początki ESP®

W latach 80-tych ubiegłego wieku firmy Bosch i Daimler-Benz prowadziły niezależne projekty mające na celu osiągnięcie większej stabilności pojazdu. Od 1992 r. aż do czasu wprowadzenia rozwiązania na rynek, eksperci z obu firm współpracowali razem w ramach jednego ośrodka badawczego. Przełomowym momentem był tzw. "test łosia" szwedzkiego magazynu motoryzacyjnego w 1997 r., podczas którego samochód Mercedes-Benz Klasy A przewrócił się, wykonując gwałtowny manewr omijania przeszkody. Mercedes-Benz natychmiast wprowadził do swoich samochodów układ ESP® jako standardowe wyposażenie. W kolejnych latach inne marki samochodowe szły w ślad Mercedesa, stosując tego typu układ zapobiegający poślizgowi.

Bosch ESP test

ESP® prawnie wymagany, albo dobrowolnie stosowany

W wielu częściach świata ustawodawcy docenili zalety ESP® i jest on obowiązkowym wyposażeniem pojazdów. Mniej wypadków, to mniej obrażeń i mniej ofiar śmiertelnych. W Unii Europejskiej układ był wprowadzany stopniowo, początkowo od listopada 2011 r. w nowych modelach samochodów osobowych i ciężarowych, a od 1 listopada 2014 r. we wszystkich nowo rejestrowanych samochodach osobowych i pojazdach użytkowych. Także w Argentynie, Australii, Brazylii, Kanadzie, Chinach, Ekwadorze, Izraelu, Japonii, Malezji, Nowej Zelandii, Rosji, Korei Południowej, Turcji i Stanach Zjednoczonych, układ przeciwpoślizgowy jest albo prawnie wymagany, albo dobrowolnie stosowany. Doświadczenia z Europy pokazują, że jeśli wzrośnie odsetek pojazdów wyposażonych w ESP®, to liczba wypadków spada.

Podstawa zautomatyzowanych jazd

„ESP® podniósł bezpieczeństwo jazdy na nowy poziom” – Harald Kröger, członek zarządu Bosch

Bosch oferuje układy ESP® do różnych modeli pojazdów, odpowiednio dostosowane do wszystkich rodzajów napędu – od silników spalinowych po elektryczne, oraz do wszystkich klas pojazdów – od małych aut miejskich po ciężarówki, a nawet do jednośladów. W 2013 r. firma Boscha wprowadziła na rynek system kontroli stabilności motocykla MSC, zapewniający najlepszą, możliwą stabilność we wszystkich sytuacjach na drodze. To kolejne pionierskie osiągnięcie w zakresie bezpieczeństwa drogowego. Jednocześnie ESP® jest bazową technologią dla wielu systemów wspomagania kierowcy, a także dla zautomatyzowanych jazd, dzięki której Bosch realizuje swoją „WIZJĘ ZERO”.

„Nowe lub sprawdzone technologie Bosch ostrzegają i wspierają kierowców w sytuacjach krytycznych. I coraz częściej są w stanie przejąć monotonne i męczące zadania. Dają nam możliwość dalszego zmniejszenia liczby wypadków i ofiar na drodze” – Harald Kröger, członek zarządu Bosch

Niezależnie od rodzaju mobilności - tradycyjna z kierowcą, czy też samochody autonomiczne jako mobilność przyszłości, firma Bosch stale opracowuje nowe rozwiązania i będzie przyczyniała się do dalszego ograniczania liczby wypadków.

Zapraszamy do naszego serwisu na diagnozę testów bezpieczeństwa.

Broler Bosch Service 
broler@bosch-service.pl
tel. (22) 679-99-49 | tel. (22) 678-99-55 | tel. 500 000 216
lub zamów rozmowę poprzez formularz umieszczony na dole strony.

(Na podstawie materiałów informacyjnych i fot. Bosch Polska.)

Zobacz również

Wybór wycieraczek
Wybór wycieraczek
Płytki bieżnik - duży problem
Płytki bieżnik - duży problem

Umów się na wizytę w Broler.Serwis

* Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Broler Bosch Service w celach marketingowych, w tym m.in. dla informowania o aktualnych akcjach promocyjnych i aktualnej ofercie.

* Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji handlowych w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (tekst jedn. Dz.U. z 2013 r. poz. 1422 z późn. zm.) o treści marketingowej pochodzących od Broler Bosch Service.

* Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez Broler Bosch Service telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2014 r. - Prawo telekomunikacyjne (tekst jedn. Dz.U. 2014 poz. 243 z późn. zm.).

Administratorem Danych jest Broler Bosch Service z siedzibą w Warszawie przy ul. Rzemieślników 5/7, 03-684 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą wyłącznie w celach wskazanych powyżej. Bez Pani/Pana zgody dane osobowe nie będą udostępniane odbiorcom danych w rozumieniu art. 7 pkt 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 2135 z późn. zm.). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych oraz możliwość ich poprawiania. Udzielenie zgody jest dobrowolne. Udzielona zgoda w każdym czasie może być odwołana. Cofnięcie zgody, żądanie zaprzestania przetwarzania danych osobowych powinny być skierowane na adres e-mail: broler@bosch-service.pl

* Pole wymagane

broler.serwis

× Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .